Narrow your search

Library

AP (14)

KDG (12)

Arteveldehogeschool (4)

VIVES (3)

KBR (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Kempen (2)

UCLL (2)

DocAtlas (1)

EHC (1)

More...

Resource type

digital (9)

book (5)


Language

English (8)

Dutch (6)


Year
From To Submit

2018 (14)

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Wonderlijke wazigheid : uitleg, adviezen, tips en trucs over ADD voor jongeren en hun omgeving
Authors: ---
ISBN: 9789088508424 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Cadans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Omdat er nog geen boek voor jongeren en jongvolwassenen met ADD is besloot Tirtsa Ehrlich, GZ-psycholoog met veel werkervaring op het gebied van AD(H)D, het te schrijven. Wonderlijke wazigheid beschrijft wat ADD is, gaat in op de behandeling, geeft tips en trucs voor het dagelijks leven thuis en op school zowel voor jongeren en hun ouders als voor docenten. Er is praktische informatie over onderwerpen als ADD en werken, humor, een rijbewijs halen, de liefde, alcohol en drugs, die prettig leesbaar is door de afwisseling met ervaringsverhalen en tips.Jongeren vanaf 12 jaar, met of zonder diagnose, docenten, ouders en andere familieleden kunnen na het lezen van dit boek goed uitleggen dat ADD niet hetzelfde is als ADHD, en vooral vertellen wat het wel is en hoe je ermee om kunt gaan.Nu met nog uitgebreidere hoofdstukken met adviezen voor docenten en ouders.(Bron: www.swpbook.com)


Book
Autismespectrumstoornis : alles op een rijtje
Author:
ISBN: 9789463447058 Year: 2018 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste wijdverspreide wetenschappelijke beschrijving van autisme werd in 1943 gepubliceerd door Leo Kanner. Sindsdien heeft autisme een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op onderzoekers en clinici uit diverse disciplines. Dat leidde tot vele duizenden publicaties en een eindeloze stroom van informatie op het internet. Het is niet eenvoudig om daarin je weg te vinden. Het gevolg is dat de term "autisme' wel bij veel mensen bekend is en te pas en te onpas wordt gebruikt, maar dat over diverse aspecten van deze complexe stoornis heel wat misverstanden en onduidelijkheden blijven bestaan.Het boek 'Autismespectrumstoornis. Alles op een rijtje' is een poging om daarin wat orde te scheppen. De auteur zet de huidige wetenschappelijke kennis over autisme en autismespectrumstoornis op een rijtje en vertaalt die naar een breder publiek. Hij gaat ook in op veelgestelde vragen. Komt autismespectrumstoornis alsmaar vaker voor? Bestaat het syndroom van Asperger niet meer? Wat weten we over de oorzaak van autismespectrumstoornis? Hoe wordt de diagnose gesteld?Het boek richt zich in eerste instantie naar zorgverleners, leerkrachten en studenten die meer willen weten over autisme en autismespectrumstoornis, maar ook ouders en andere geïnteresseerden vinden er zeker hun gading in.Bron: https://www.bol.com/nl/p/autismespectrumstoornis/9200000098666783/?country=BE


Book
Etiketjes
Author:
ISBN: 9789089246301 9789089246318 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Houtekiet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vind jij ook dat alle kinderen tegenwoordig wel iets hebben? Autisme bijvoorbeeld. Daar hoorde je pakweg twintig jaar geleden toch amper iets over. Of wel, maar dat waren dan kinderen die stil in een hoekje zaten te kwijlen. Rain Man, of zoiets. Erger jij je ook blauw wanneer je ouders ziet worstelen met hun veel te verwende kinderen? Die overal opkruipen, af duiken of aan zitten zonder daar ook maar één opmerking over te krijgen. En voel jij ook die onweerstaanbare drang om de ouders daarop te wijzen? Maar je aarzelt omdat je steevast vier letters naar je hoofd krijgt gesmeten: adhd. Nog zo?n nieuwe ?ziekte?. Vroeger ook nooit over gehoord. Wel, dan is dit boek echt iets voor jou. Heel veel kinderen hebben tegenwoordig een ?etiketje?. Een label dat vertelt wat ze kunnen of net niet kunnen.In dit boek legt Ann Ceurvels uit wat dat nu juist is en waarom zoveel kinderen er nu eentje dragen. Ze probeert de ontelbaar vele ouders en families die elke dag met zo?n ?etiketje? leven een warm hart onder de riem te stoppen. Want zij is zelf een etiketjes-mama. Ja, zelfs een etiket-echtgenote.(bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789089246301/Etiketjes)


Book
Zo snel als een... : Ferry is zo snel als een Ferrari, want hih heeft ADHD!
Authors: --- ---
ISBN: 9789085600633 Year: 2018 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als je mensen zou vergelijken met auto’s dan is Ferry een Ferrari! Ferry is 10 jaar, vliegensvlug en druk, zijn moeder wordt er soms gek van. De dokter heeft vastgesteld dat Ferry ADHD heeft. Nu weet hij gelukkig hoe het komt dat hij vaak zo druk is, slecht kan opletten en moeite heeft met op zijn beurt wachten. Ook kan hij nu leren wat hij eraan kan doen. Ferry ontdekt dat ADHD nadelen, maar óók voordelen heeft en dat positief denken heel handig is als je een Ferrari bent. Zo snel als een… zit vol humor en tips voor andere Ferrari’s en mensen uit hun omgeving. In deze derde herziene druk is een boosheidsthermometer opgenomen, die kan helpen bij het reguleren van boosheid. Dit is voor veel kinderen een lastige vaardigheid, maar extra moeilijk voor kinderen met ADHD.


Digital
Pedagogische adviezen voor speciale kinderen : een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten
Authors: ---
ISBN: 9789036819947 9789036819954 9036819954 Year: 2018 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum


Digital
Handbook of Childhood Psychopathology and Developmental Disabilities Assessment
Author:
ISBN: 9783319935423 Year: 2018 Publisher: Cham Springer International Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This handbook describes evidence-based methods of assessing psychological, educational, behavioral, and developmental problems in children and adolescents. It provides state-of-the-art analyses of leading assessment tools and methods. Chapters provide an overview of childhood assessment issues, diagnostic classification systems, interviewing and report writing, traditional assessment tools and methods, such as Applied Behavioral Analysis (ABA). In addition, chapters address daily living, academic, and social skills, commonly encountered psychological conditions, and developmental disorders, reviewing definitions and etiology, history of assessment and diagnosis, possible comorbid conditions, and current measures and procedures. The handbook also covers specific childhood disorders that often present assessment challenges in children, such as posttraumatic stress disorder, mood disorders, pain, and feeding and eating disorders. Topics featured in this handbook include: Adaptive and developmental behavior scales. Diagnostic classification systems and how to apply them to childhood problems and disorders. Intelligence testing and its use in childhood psychological assessment. Assessment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in persons with developmental disabilities. Self-Injurious behavior in children. Prevalence and assessment of common sleep problems in children. The Handbook of Childhood Psychopathology and Developmental Disabilities Assessment is an essential resource for researchers, graduate students, clinicians, and related therapists and professionals in clinical child and school psychology, pediatrics, social work, developmental psychology, behavioral therapy/rehabilitation, child and adolescent psychiatry, and special education.


Book
Druk en dromerig : ADHD bij meisjes, voor ouders, leerkrachten en meisjes
Author:
ISBN: 9789088508158 9088508151 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jacqueline van de Sande gebruikt biografische gebeurtenissen uit haar jeugd om te laten zien welke invloed (toen nog niet gediagnosticeerde) ADHD heeft gehad op haar leven. Haar doel is om meer inzicht en begrip te kweken voor meisjes met ADHD en te laten zien dat DE ADHD-ster niet bestaat. Ook het bespreekbaar maken van dit onderwerp was een belangrijke motivatie voor het schrijven van dit boek. Door middel van soms grappige en soms aandoenlijke anekdotes houdt zij het boek luchtig, maar toch ook leerzaam en aangrijpend. Elk hoofdstuk heeft een thema, dat als een rode draad door dat hoofdstuk loopt. In ieder hoofdstuk wordt op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde informatie kort toegelicht en volgen aanbevelingen voor het omgaan met ADHD voor leerkrachten en ouders.ADHD wordt vaak gezien als een probleem van jongens. Bij meisjes wordt ADHD veel minder vaak herkend en erkend. Meisjes worden ook vaak op latere leeftijd gediagnosticeerd dan jongens. Ze vallen minder op omdat ze over het algemeen minder verstorend gedrag laten zien, zowel thuis als op school. Meisjes zijn over het algemeen minder ?stuiteraars` dan jongens.Op het moment dat meisjes naar het voortgezet onderwijs gaan, worden problemen dikwijls groter en meer zichtbaar. Dat komt omdat er dan veel meer een beroep gedaan wordt op de executieve functies, zoals plannen, organiseren en overzicht houden.Omdat meisjes vaak met angst en depressieve klachten in de hulpverlening komen wordt hun aandachtprobleem nog al eens gemist. Gender zou hierop van invloed zijn. Bij meisjes worden de sociale vaardigheden meer gestimuleerd, waardoor ze meer voor verbinding zorgen. Meisjes zijn over het algemeen meer op de groep en op het sociale gericht en doen hun best om bij de groep te horen. Jongens moeten juist vaker uitblinken met goede individuele prestaties. Daarnaast zijn meisjes en vrouwen gevoeliger voor reacties uit hun omgeving en reageren op stress sneller met angst en depressie.Jacqueline weet uit eigen ervaring welke invloed ADHD kan hebben op het leven van meisjes. Maar ook als hulpverlener binnen jeugdzorg en basisonderwijs en als moeder heeft zij dagelijks te maken met ADHD.Veel meisjes en vrouwen zullen de beschreven ervaringen herkennen, leerkrachten en ouders kunnen met de aanbevelingen een betere communicatie en begrip tot stand brengen. (Bron: https://www.swpbook.com)


Digital
Complex Clinical Conundrums in Psychiatry : From Theory to Clinical Management
Authors: ---
ISBN: 9783319703114 Year: 2018 Publisher: Cham Springer International Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book provides the readers with a series of complex cases that are organized by psychiatric disorder. Written by experts in the field, the cases offer insight on how to navigate care in delicate situations while considering preexisting medical conditions. Topics cover pharmacological concerns in women who are pregnant or nursing, working with dementia patients suffering from HIV, assessing and treating ADHD in special populations, monitoring medication use in patience recovering from Substance Use Disorder, and working with patients suffering from personality disorders. Each chapter offers guidance through the maze of classifications, clinical features, diagnosis and various complex interventions. The book also covers new information on the advances in research and management aspects. Complex Clinical Conundrums in Psychiatry is a valuable resource for psychiatrists, psychologists, family physicians, geriatricians, counselors, social workers, nurses, and all medical professionals working with complex psychiatric patients.


Digital
Moodiness in ADHD : A Clinician's Guide
Author:
ISBN: 9783319642512 Year: 2018 Publisher: Cham Springer International Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book gives clinicians a framework and tools to accurately assess moodiness in patients with ADHD, and to provide the most appropriate pharmacological and psychosocial treatments for such problems. This book reviews the assessment and treatment of moodiness in ADHD patients of all ages, but focuses primarily on children and adolescents. Chapters review effective assessment strategies for various potential causes of moodiness in patients with ADHD, then psychosocial and pharmacological treatments and their empirical basis. Specific chapters are devoted to the moodiness characteristic of ADHD itself, and to other disorders co-occurring with it such as disorders of mood, anxiety, trauma-exposure, disruptive behaviors, autism, substance use, and medical problems.  The also text includes useful case summaries and tables to illustrate key clinical points useful in working with these patients.  Moodiness in ADHD is a potentially vital resource for clinicians wanting to improve their skill working with patients having these challenging problems.


Digital
Music Interventions for Neurodevelopmental Disorders
Authors: --- ---
ISBN: 9783319971513 Year: 2018 Publisher: Cham Springer International Publishing :Imprint: Palgrave Pivot

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This book explores how music can improve skills that are impaired in some neurodevelopmental disorders, including ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), autism, and Rett syndrome. Rehabilitation interventions based on the use of music, termed “music therapy”, are relatively widespread, but not all are supported by empirical evidence. This book offers readers an updated and scientifically grounded perspective on this theory and argues that music can be effective in promoting the acquisition of some basic mental abilities. Chapters present some of the latest research and data on how musical activities can lead children affected by neurodevelopmental disorders to improve those skills, including examples of training programs and exercises. The book will be a valuable resource for therapists, rehabilitators, psychologists, educators, musicians, researchers, as well as anyone interested in exploring the potential in music for human growth. Alessandro Antonietti is Professor of Applied Cognitive Psychology at the Catholic University of the Sacred Heart, Italy. There he is the head of the Department of Psychology and coordinates the Cognitive Psychology Lab. His research interests lie in the applications of cognitive issues in the field of instruction and rehabilitation. Barbara Colombo is Associate Professor of Cognitive Neuroscience at Champlain College, USA, where she is Head of the Neuroscience Lab. Her most recent research has been focused on exploring the role of individual differences in modulating cognitive and emotional behaviours. Braelyn R. DeRocher is affiliated with the Neuroscience Lab at Champlain College, USA. His research interests are related to empathy, aggression, and personal empowerment, focusing on at-risk youth.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by